tisdag 1 januari 2013

Jul, afton, dag som en annan dag

Jag kan inte påminna mig ha läst något om julfirande och Pella.
Vad står det om julen i de andra böckerna Anna-Lisa skrev? Någon av er som kan säga?

Nu när jag inte vet finns ändå en klar bild över hur en jul med Pella och Ulf Jacob skulle ha kunnat se ut: För en tid sedan läste jag i tidningen Lantliv ett reportage om ett par som i juletid valde att åka från staden ut till ett falurött hus på obyggden. Där i stillhet byttes inslagen bok med inslagna raggsockor, allt medan brasan knäppte och isrosorna på fönstret tilltog.

Om vi stannar bilden för en sekund och liksom kliver rakt in i storstugan så kan jag se P och U-J sitta där. Stugans nödtorft andas rofylld elegans på något sätt. De behöver inte mer än ett par böcker, mat från farmor, fin torr björkved och varandra.

Nu kanske du tycker jag gör anspråk på ett par vi ska låta våra, diskutera det Claques ord och inte hitta på. Men nog kan vi väl få unna oss lite drömmar. Jag tror Pella firade knyt med vänner på juldagen och julaftonen med farfar, farmor och hennes lille kusin Jerker. Och efter Pella och Ulf Jacob flyttat in på ovanvåningen ja då tror jag det skulle sett ut som ovan beskrivet. Kan tänka att diskussion uppstår kring val av mat samt förberedelserna innan. Men de tar vi en annan gång.

God jul på dig!
Hälsn Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar