onsdag 29 augusti 2012

Fakta om Anna-Lisa Wärnlöf

Del 1. (ni förstår, jag skriver på den här bloggen på dagen på raster så redan publicerade inlägg uppdateras allt eftersom)

Ett par klick på nätet och du kan enkelt få träff och fakta om författaren. Inte jättemycket, Anna-Lisa kanske var en skygg person? Men en artikel gav mig det jag inte visste: böcker och kåserier hon gav ut innan Pella. Det är dessa böcker jag söker med ljus och lykta.

En gång för fem år sedan fann jag i skyltfönstret till antikvariatet i Haga, Göteborg, Kåserier av Claque. Två dagar senare var den borta och har inte setts till sedan dess. Att jag ångrade mig är milt uttryckt. Besitter du på ett ex extra så är det en god gärning att dela den :) Jag önskar innerligt att få tag på ett ex av följande:

1949 Mans gamman
1954 För läsarens skull

1957 Om Ni behagar (kåserier signerade Claque)
1958 Pellas bok

1958 Skaffa julgran (kåserier signerade Claque)
1959 Pellas andra bok

1960 Pella i praktiken (tredje boken om Pella)
1961 Pojken en trappa upp

1962 Fredrikes barn
1963 Boken om Agnes

1964 Ingkvist
1965 Lennerboms (Fjärde boken om Pella)





Fråga: Vem har illustrerat omslagen?

Läs också: http://www.skanskan.se/article/20120714/NOJE/120719933/-/hellre-butter-kampe-an-vacker-dansos, en ur mitt tycke bra skriven artikel av journalisten Eva Emmelin.

Jag har hittills i min blogg, valt att inte analysera böckerna av Claque eller hennes karaktärer.

Men av det som fanns på internet, fick mig att börja undra: varför får jag känslan av att Anna-Lisa Wärnlöf levde i det dunkla? Var hon tillfreds som författare?

Jag undrar sa flundran om gäddan är en torsk....

Må så gott!!
/Sara

3 kommentarer:

  1. Om jag minns rätt finns det ett program om henne som sändes på teve. Hon var mycket skygg. Men hon publicerade sina kåserier i Svenska Dagbladet.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det programmet hade jag gärna velat se. Undra hur man kan komma över gamla Svenska Dagbladet när kåserierna skrevs. Hm...mummel.
    Du har inte händelsevis ett extra ex av böckerna?
    hälsn
    Sara

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad kul att det är fler som gillar Pella! Jag är uppvuxen med böckerna och läser om dem och de andra av Claque ofta. Jag känner fler som gillar Claque och jag tänkte starta en facebook-grupp för intresserade. Kom gärna med. Jag döper den till Pella,Fredrike och de andra
    Med vänlig hälsning
    Anna Molldius

    SvaraRadera